الجمعة، 6 نوفمبر 2009

التسامح …………!!!!!

3414

النهاردة وانا قاعد مستني اي حاجة جديدة تحصل في حياتي

لقيت تليفوني رن!!!!

نمرة غريبة وعلي غير العادة رديت مع انه نش من عادتي اني ارد علي ارقام غريبة

الو : مين معايا

انت لحقت تنساني انا فلان صاحبك

انا : اهلا ازيك عامل ايه .

انا بس اتصلت عشان اقولك ان انا احسن منك وقلت اطمن عليك وكنت عايز اشوفك

انا : والله مشغول اما انزل حبقي اتصل بيك .

باي …………….باي .

المكالمة الي فاتت كانت من احد اصدقائي الي قررت اني لن استطيع الاستمرار في صداقته لاسباب

لن اذكرها …

جلست بعدها شوية وقعدت افكر اسامحه وارجع المياه الي مجاريها ولا لأ …

انا الصراحة مش عارف لاني من الصعب اني اسامح احد علي خطأ ارتكبه معي .

يمكن انا كنت مستني منه اني يقولي انا اسف علي الي عملته معاك ,

am sorry

عشان كدة قلت اكتب عن التسامح يمكن اتعظ …….

التسامح في اللغه :التساهل

التسامح نصف السعاده.

التسامح أن تطلب من الله السماح والمغفره.

التسامح أن تسامح والديك وأبناءك والآخرين .

التسامح ليس سهلا لكن من يصل إليه يسعد

"التسامح هو الممحاة التي تزيل آثار الماضي المؤلم"
" إن الرقة واللطف هما شقيقا وشقيقتا التسامح”

وفي الاخير ان  التسامح نعمة ينعم الله بها علي من اراد .

ولا يسعني الا ان اقول:

يارب
هبنى الصدر الرحب ، واللسان العذب ، والكلمات اللطيفة الممزوجة بالوداعة والحب
أعطنى ألا أتذمر ، وألا أشكو ، وألا أتضجر ، وأنفجر
علمنى أن يسبق الحب فى داخلى مشاعر الضيق ، فلا يتملكنى الغيظ حين توجه لى الكلمات الخشنة

 

ليست هناك تعليقات: